
Centrum Usług Wspólnych (CUW) Gminy
Centrum Usług Wspólnych Gminy (z języka angielskiego „shared services” czyli współdzielone usługi), zwany również CUW, to jedno- lub wieloobszarowe centrum kompetencyjne, obsługujące kilka jednostek organizacyjnych. Wśród współdzielonych obszarów, możemy znaleźć m.in.:
- Usługi finansowo-księgowe,
- Kadry i płace,
- Obsługę zamówień publicznych,
- Usługi prawne,
- Usługi informatyczne.
Wszystko o Centrum Usług Wspólnych
CUW jest odpowiedzią na
- Problemy ze spójną sprawozdawczością,
- Potencjalne braki kadrowe i/lub nierówne kompetencje,
- Problemy we współpracy i współzarządzaniu,
- Brak jednoznacznie zdefiniowanych procesów lub procesy niejednolite,
- Rozproszone kompetencje,
- Konieczność redukcji kosztów,
- Brak jasnego (jednolitego) systemu oceny efektów i systemu motywacji,
- Zbyt niską elastyczność struktur (lub nadmierną sztywność).
Korzyści z wdrożenia CUW
- Podniesienie jakości świadczonych usług,
- Lepsza obsługa klientów,
- Koncentracja na kluczowych kompetencjach i działalności podstawowej,
- Lepsza kontrola i szybkość podejmowania decyzji,
- Dostęp do najnowszych technologii,
- Wykorzystanie efektu skali,
- Redukcja kosztów określonych usług świadczonych przez podmiot,
- Wykorzystanie wiedzy możliwej do uzyskania na rynku,
- Redukcja powielanych funkcji i skoncentrowanie ich w jednym miejscu,
- Wskaźnikowy charakter oceny efektywności działania podmiotu.
Podstawa prawna powołania CUW
Zgodnie z zapisami ustawy o samorządzie gminnym (Dz.U. 2024 poz. 609), Art. 10a. Gmina może zapewnić wspólną obsługę, w szczególności administracyjną, finansową i organizacyjną.
Katalog usług CUW

Usługi finansowo-księgowe
- Ewidencja księgowa,
- Sprawozdawczość,
- Zarządzanie płynnością,
- Ewidencja składników majątkowych,
- Obsługa należności i zobowiązań.

Zamówienia publiczne
- Zamówienia publiczne, w tym zamówień przez Centralnego zamawiającego.

Kadry i płace
- Rekrutacja,
- Administracja kadrowa,
- Szkolenia/doskonalenie zawodowe,
Obsługa podróży służbowych.

Usługi IT
- Planowanie i rozwój,
- Zarządzanie bazami danych,
- Elektroniczny obieg dokumentów,
- Praca zdalna,
- Help desk.

Pozostałe usługi
Usługi ochrony mienia,
Usługi utrzymania czystości,
Obsługa nieruchomości,
Zarządzanie flotą, samochodową,
Archiwizacja,
Udostępnianie informacji,
Pomoc prawna, itp.

Przeciętne oszczędności po wdrożeniu CUW
Źródło: Wilson David A., Implementing Shared Services in the Public Sector, National Association of State Comptrollers.
Proces przygotowania i utworzenia CUW
Plan wdrożenia CUW jest przygotowywany we współpracy z Samorządem w odpowiedzi na jego indywidualne potrzeby. W trakcie prac, Fundacja Miasto uwzględnienia dane i wytyczne dostarczone przez Zamawiającego, a sam proces tworzenia Centrum Usług Wspólnych jest podzielony na kilka etapów. W celu konsultacji i/lub ustalenia szczegółów, zapraszamy do kontaktu.
Omówmy CUW dla Twojej Gminy
Nasz ekspert do spraw rozwoju instytucjonalnego, Wiesława Kwiatkowska, jest do Państwa dyspozycji – zarówno w przypadku pytań, jak i w celu umówienia konsultacji.

Wiesława Kwiatkowska
Ekspert ds. Rozwoju Instytucjonalnego
+48 604 560 180
kontakt@fundacjamiasto.pl
Z przyjemnością odpowiemy na wszelkie pytania.
Zapraszamy serdecznie!