Strategia Rozwoju Gminy_Fundacja Miasto_1920x380

Strategia rozwoju gminy

Strategia rozwoju gminy powinna być przygotowywana zgodnie z Ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz Ustawą z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Dlaczego warto nam zaufać

Nasza metodologia pozwala opracowywać materiały kompleksowo, zgodnie z oczekiwaniami pojedynczych gmin, ale także Miejskich Obszarów Funkcjonalnych czy partnerstw samorządowych.

Fundacja Miasto została powołana przez Związek Miast Polskich (ZMP), by wspierać miasta i gminy. Swoje działania opiera na doświadczeniach ZMP oraz potencjale organizacyjnym i ludzkim, który posiada Związek. Dysponujemy liczną i silną kadrą o bardzo wysokich kompetencjach i umiejętnościach w różnych dziedzinach, dzięki czemu w ostatnich latach zdobyliśmy olbrzymie doświadczenie w przygotowywaniu diagnoz oraz dokumentów strategicznych dla miast i partnerstw – z ich aktywnym udziałem.

Strategii terytorialnych
0
Diagnoz
0
Programów
0 +
Badań społecznych
0 +

Nasi eksperci przygotowali około 40 strategii terytorialnych, w tym z uwzględnieniem modelu struktury funkcjonalno-przestrzennej. Ponadto, przeprowadzili prawie 100 diagnoz i opracowali ponad 110 programów. Przeprowadzili także badania społeczne w 339 gminach, które objęły 38 000 młodzieży, 32 000 mieszkańców i 2 100 lokalnych liderów.

Posiadamy rzetelne i kompleksowe narzędzia do zarządzania rozwojem lokalnym, w tym między innymi Monitor Rozwoju Lokalnego oraz instrumenty do badań społecznych.

Wszystko o zakresie i procesie tworzenia strategii rozwoju

Proces i zakres rzeczowy opracowania strategii rozwoju

Proces opracowania dokumentu jest podzielony na 3 etapy:

  1. Diagnoza sytuacji społecznej, gospodarczej i środowiskowo-przestrzennej,
  2. Strategia Rozwoju wraz z modelem funcjonalno-przestrzennym,
  3. Konsultacje społeczne i uzgodnienia.
Zapraszamy do zapoznania się ze szczegółowym opisem poszczególnych etapów poniżej.
Diagnoza sytuacji społecznej, gospodarczej i środowiskowo-przestrzennej obszaru.
PRODUKT: Raport diagnostyczny
Charakterystyka obszaru

Charakterystyka obszaru jest przygotowywana w oparciu o:

  • Zebrane dane i informacje od poszczególnych członków,
  • Dane publiczne.

Stosowane narzędzia: spacer badawczy (wizyta na miejscu).

Portret statystyczny obszaru obejmuje 3 wymiary:

  1. Społeczny – wraz z pogłębieniem podobszarów demografii, dostępności usług publicznych, infrastruktury, aktywności i integracji społecznej, bezpieczeństwa publicznego,
  2. Gospodarczy – wraz z pogłębieniem podobszarów rynku pracy, konkurencyjności gospodarki, sytuacji materialnej mieszkańców, stanu finansów publicznych,
  3. Środowiskowo-przestrzenny – wraz z pogłębieniem podobszarów uwarunkowań położenia, środowiska przyrodniczego, zasobów kulturalnych, rekreacyjnych i turystycznych, dostępności komunikacyjnej, transportu, infrastruktury technicznej i rewitalizacji.

Analiza na podstawie danych statystycznych ze źródeł publicznych wraz analizą porównawczą pomiędzy obszarami o podobnych funkcjach i dynamice zmian w ostatnich latach.

Stosowane narzędzia:

  • Dane GUS/BDL/US/Poltax,
  • Monitor Rozwoju Lokalnego,
  • Dane własne,
  • Iinne dedykowane narzędzia.

Analiza wyników badań i analiz własnych, w tym badanie:

  • Potrzeb mieszkańców,
  • Potrzeb i kierunków rozwoju lokalnych liderów,
  • Potencjału instytucjonalnego,
  • Oraz analiza powiązań społecznych, gospodarczych i środowiskowych.

W oparciu o przeprowadzone badania na wskazanej grupie społecznej według przyjętej metodologii oraz dokonane analizy pogłębione

Stosowane narzędzia: dedykowane ankiety badawcze.

Identyfikacja i analiza kluczowych:

  • Potencjałów,
  • Problemów,
  • Czynników warunkujących rozwój (SWOT),
  • Potrzeb rozwojowych,
  • Wraz z ich wzajemnym powiązaniem.

Jest przeprowadzana jest w oparciu o przeprowadzone analizy statystyczne oraz przeprowadzone spotkania warsztatowe z wybraną grupą interesariuszy (kilkadziesiąt osób).

Stosowane narzędzia: spotkania warsztatowe.

Strategia rozwoju obszaru
PRODUKT: Projekt strategii rozwoju
Cele strategiczne obszaru

Cele strategiczne obszaru, w tym:

  • Wizja i cele strategiczne rozwoju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym,
  • Kierunki działań podejmowanych dla osiągnięcia celów strategicznych,
  • Zgodność logiczna celów strategicznych, w tym w odniesieniu do strategii wyższego rzędu.

Cele są ustalane oparciu o wnioski z diagnozy, analizy dokumentów, przeprowadzony proces warsztatowy (grupa interesariuszy wskazanych przez gminę) i podjęte decyzje strategiczne.

Stosowane narzędzia: spotkania warsztatowe.

Identyfikacja oczekiwanych rezultatów planowanych działań, w tym w wymiarze przestrzennym, oraz wskaźników ich realizacji. Proces odbywa się w oparciu o przeprowadzony proces analityczny w kontekście spodziewanych skutków społecznych i rezultatów strategicznych.

Stosowane narzędzia: matryce logiczne.

Model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy obejmuje:

  • Ustalenia i rekomendacje w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w gminie,
  • Obszary strategicznej interwencji określone w strategii rozwoju województwa, o której mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2094), wraz z zakresem planowanych działań,
  • Obszary strategicznej interwencji kluczowe dla gminy, jeżeli takie zidentyfikowano, wraz z zakresem planowanych działań.

Stosowane narzędzia: matryce logiczne, mapy i grafiki

System realizacji strategii, w tym:

  • Wytyczne do sporządzania dokumentów wykonawczych,
  • System monitorowania i ewaluacji,
  • Ramy finansowe,
  • Źródła finansowania.

System oparciu o przeprowadzone analizy i wnioski, w tym dokumenty o charakterze strategicznym (program regionalny) oraz podjęte decyzje strategiczne.

Stosowane narzędzia: matryce logiczne.

Przygotowanie opisu procesu zaangażowania partnerów społeczno-gospodarczych (partycypacji społecznej), w oparciu o przeprowadzony proces włączenia społecznego.

Stosowane narzędzia: narzędzia partycypacji społecznej i komunikacji publicznej

Działania w zakresie udogodnień
PRODUKT: Projekt strategii gotowy do przyjęcia przez Radę Gminy

Wsparcie w konsultacjach społecznych, w tym spotkanie stacjonarne z mieszkańcami i radnymi, oraz pomoc w konsultacji projektu dokumentu strategii z podmiotami, wymienionymi w art. 6.3. ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Konsultacje społeczne

Przeprowadzenie procesu konsultacji społecznych z uwzględnieniem potrzeb i technik konsultacji w oparciu o dedykowane ankiety oraz spotkania konsultacyjne stacjonarne lub on-line.

Stosowane narzędzia:

  • Formularz konsultacyjny,
  • Raport z konsultacji,
  • Spotkania stacjonarne lub on-line.

Uzgodnienia w zakresie spójności strategii ze strategią rozwoju województwa, w tym wsparcie w:

  • Procesie uzgodnień,
  • Przygotowaniu pisma przewodniego do zarządu województwa.

Prezentacja projektu strategii na Sesji Rady Gminy.

Stosowane narzędzia: prezentacja multimedialna.

Przeprowadzenie procedury strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (SOOŚ) do projektu Strategii wraz z:

  • Opracowaniem prognozy oddziaływania na środowisko dla Strategii:
  • Wnioskiem do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.

W przypadku braku konieczności wykonania procedury SOOŚ, Fundacja Miasto udostępni wzór i dobre praktyki w przygotowaniu wniosku o odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu strategii.

W czym jeszcze możemy wesprzeć Twoją gminę

Omówmy strategię rozwoju Państwa gminy – kontakt

Doświadczona ekspertka samorządowa oraz doradczyni Związku Miast Polskich.

W Fundacji Miasto odpowiada za realizację projektów strategicznych i operacyjnych.

Jako moderatorka Design Thinking wykorzystuje innowacyjne metody pracy w projektach rewitalizacyjnych i partycypacyjnych.

Justyna Pietrzykowska - Dyrektor Operacyjna_Fundacja Miasto

Justyna Pietrzykowska
Dyrektor Operacyjna Fundacji Miasto

+48 728 728 555
kontakt@fundacjamiasto.pl

Z przyjemnością odpowiemy na wszelkie pytania.
Zapraszamy serdecznie!