
Strategia rozwoju gminy
Strategia rozwoju gminy powinna być przygotowywana zgodnie z Ustawą z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym oraz Ustawą z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Dlaczego warto nam zaufać
Nasza metodologia pozwala opracowywać materiały kompleksowo, zgodnie z oczekiwaniami pojedynczych gmin, ale także Miejskich Obszarów Funkcjonalnych czy partnerstw samorządowych.
Fundacja Miasto została powołana przez Związek Miast Polskich (ZMP), by wspierać miasta i gminy. Swoje działania opiera na doświadczeniach ZMP oraz potencjale organizacyjnym i ludzkim, który posiada Związek. Dysponujemy liczną i silną kadrą o bardzo wysokich kompetencjach i umiejętnościach w różnych dziedzinach, dzięki czemu w ostatnich latach zdobyliśmy olbrzymie doświadczenie w przygotowywaniu diagnoz oraz dokumentów strategicznych dla miast i partnerstw – z ich aktywnym udziałem.
Nasi eksperci przygotowali około 40 strategii terytorialnych, w tym z uwzględnieniem modelu struktury funkcjonalno-przestrzennej. Ponadto, przeprowadzili prawie 100 diagnoz i opracowali ponad 110 programów. Przeprowadzili także badania społeczne w 339 gminach, które objęły 38 000 młodzieży, 32 000 mieszkańców i 2 100 lokalnych liderów.
Posiadamy rzetelne i kompleksowe narzędzia do zarządzania rozwojem lokalnym, w tym między innymi Monitor Rozwoju Lokalnego oraz instrumenty do badań społecznych.
Wszystko o zakresie i procesie tworzenia strategii rozwoju
Proces i zakres rzeczowy opracowania strategii rozwoju
Proces opracowania dokumentu jest podzielony na 3 etapy:
- Diagnoza sytuacji społecznej, gospodarczej i środowiskowo-przestrzennej,
- Strategia Rozwoju wraz z modelem funcjonalno-przestrzennym,
- Konsultacje społeczne i uzgodnienia.
Diagnoza sytuacji społecznej, gospodarczej i środowiskowo-przestrzennej obszaru.
PRODUKT: Raport diagnostyczny
Charakterystyka obszaru
Charakterystyka obszaru jest przygotowywana w oparciu o:
- Zebrane dane i informacje od poszczególnych członków,
- Dane publiczne.
Stosowane narzędzia: spacer badawczy (wizyta na miejscu).
Portret statystyczny obszaru
Portret statystyczny obszaru obejmuje 3 wymiary:
- Społeczny – wraz z pogłębieniem podobszarów demografii, dostępności usług publicznych, infrastruktury, aktywności i integracji społecznej, bezpieczeństwa publicznego,
- Gospodarczy – wraz z pogłębieniem podobszarów rynku pracy, konkurencyjności gospodarki, sytuacji materialnej mieszkańców, stanu finansów publicznych,
- Środowiskowo-przestrzenny – wraz z pogłębieniem podobszarów uwarunkowań położenia, środowiska przyrodniczego, zasobów kulturalnych, rekreacyjnych i turystycznych, dostępności komunikacyjnej, transportu, infrastruktury technicznej i rewitalizacji.
Analiza na podstawie danych statystycznych ze źródeł publicznych wraz analizą porównawczą pomiędzy obszarami o podobnych funkcjach i dynamice zmian w ostatnich latach.
Stosowane narzędzia:
- Dane GUS/BDL/US/Poltax,
- Monitor Rozwoju Lokalnego,
- Dane własne,
- Iinne dedykowane narzędzia.
Analiza wyników badań i analiz własnych
Analiza wyników badań i analiz własnych, w tym badanie:
- Potrzeb mieszkańców,
- Potrzeb i kierunków rozwoju lokalnych liderów,
- Potencjału instytucjonalnego,
- Oraz analiza powiązań społecznych, gospodarczych i środowiskowych.
W oparciu o przeprowadzone badania na wskazanej grupie społecznej według przyjętej metodologii oraz dokonane analizy pogłębione
Stosowane narzędzia: dedykowane ankiety badawcze.
Analiza SWOT gminy
Identyfikacja i analiza kluczowych:
- Potencjałów,
- Problemów,
- Czynników warunkujących rozwój (SWOT),
- Potrzeb rozwojowych,
- Wraz z ich wzajemnym powiązaniem.
Jest przeprowadzana jest w oparciu o przeprowadzone analizy statystyczne oraz przeprowadzone spotkania warsztatowe z wybraną grupą interesariuszy (kilkadziesiąt osób).
Stosowane narzędzia: spotkania warsztatowe.
Strategia rozwoju obszaru
PRODUKT: Projekt strategii rozwoju
Cele strategiczne obszaru
Cele strategiczne obszaru, w tym:
- Wizja i cele strategiczne rozwoju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym,
- Kierunki działań podejmowanych dla osiągnięcia celów strategicznych,
- Zgodność logiczna celów strategicznych, w tym w odniesieniu do strategii wyższego rzędu.
Cele są ustalane oparciu o wnioski z diagnozy, analizy dokumentów, przeprowadzony proces warsztatowy (grupa interesariuszy wskazanych przez gminę) i podjęte decyzje strategiczne.
Stosowane narzędzia: spotkania warsztatowe.
Rezultaty
Identyfikacja oczekiwanych rezultatów planowanych działań, w tym w wymiarze przestrzennym, oraz wskaźników ich realizacji. Proces odbywa się w oparciu o przeprowadzony proces analityczny w kontekście spodziewanych skutków społecznych i rezultatów strategicznych.
Stosowane narzędzia: matryce logiczne.
Model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy
Model struktury funkcjonalno-przestrzennej gminy obejmuje:
- Ustalenia i rekomendacje w zakresie kształtowania i prowadzenia polityki przestrzennej w gminie,
- Obszary strategicznej interwencji określone w strategii rozwoju województwa, o której mowa w art. 11 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2094), wraz z zakresem planowanych działań,
- Obszary strategicznej interwencji kluczowe dla gminy, jeżeli takie zidentyfikowano, wraz z zakresem planowanych działań.
Stosowane narzędzia: matryce logiczne, mapy i grafiki
System realizacji strategii
System realizacji strategii, w tym:
- Wytyczne do sporządzania dokumentów wykonawczych,
- System monitorowania i ewaluacji,
- Ramy finansowe,
- Źródła finansowania.
System oparciu o przeprowadzone analizy i wnioski, w tym dokumenty o charakterze strategicznym (program regionalny) oraz podjęte decyzje strategiczne.
Stosowane narzędzia: matryce logiczne.
Proces zaangażowania partnerów społeczno-gospodarczych
Przygotowanie opisu procesu zaangażowania partnerów społeczno-gospodarczych (partycypacji społecznej), w oparciu o przeprowadzony proces włączenia społecznego.
Stosowane narzędzia: narzędzia partycypacji społecznej i komunikacji publicznej
Działania w zakresie udogodnień
PRODUKT: Projekt strategii gotowy do przyjęcia przez Radę Gminy
Wsparcie w konsultacjach społecznych, w tym spotkanie stacjonarne z mieszkańcami i radnymi, oraz pomoc w konsultacji projektu dokumentu strategii z podmiotami, wymienionymi w art. 6.3. ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.
Konsultacje społeczne
Przeprowadzenie procesu konsultacji społecznych z uwzględnieniem potrzeb i technik konsultacji w oparciu o dedykowane ankiety oraz spotkania konsultacyjne stacjonarne lub on-line.
Stosowane narzędzia:
- Formularz konsultacyjny,
- Raport z konsultacji,
- Spotkania stacjonarne lub on-line.
Spójność strategii
Uzgodnienia w zakresie spójności strategii ze strategią rozwoju województwa, w tym wsparcie w:
- Procesie uzgodnień,
- Przygotowaniu pisma przewodniego do zarządu województwa.
Prezentacja projektu strategii
Prezentacja projektu strategii na Sesji Rady Gminy.
Stosowane narzędzia: prezentacja multimedialna.
Strategiczna ocena oddziaływania na środowisko (SOOŚ)
Przeprowadzenie procedury strategicznej oceny oddziaływania na środowisko (SOOŚ) do projektu Strategii wraz z:
- Opracowaniem prognozy oddziaływania na środowisko dla Strategii:
- Wnioskiem do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska.
W przypadku braku konieczności wykonania procedury SOOŚ, Fundacja Miasto udostępni wzór i dobre praktyki w przygotowaniu wniosku o odstąpienia od przeprowadzenia strategicznej oceny oddziaływania na środowisko projektu strategii.
W czym jeszcze możemy wesprzeć Twoją gminę



Omówmy strategię rozwoju Państwa gminy – kontakt
Doświadczona ekspertka samorządowa oraz doradczyni Związku Miast Polskich.
W Fundacji Miasto odpowiada za realizację projektów strategicznych i operacyjnych.
Jako moderatorka Design Thinking wykorzystuje innowacyjne metody pracy w projektach rewitalizacyjnych i partycypacyjnych.

Justyna Pietrzykowska
Dyrektor Operacyjna Fundacji Miasto
Z przyjemnością odpowiemy na wszelkie pytania.
Zapraszamy serdecznie!